Class Central is learner-supported. When you buy through links on our site, we may earn an affiliate commission.

University of Naples Federico II

Storia Economica

University of Naples Federico II via edX

Overview

La storia non si ripete, la storia è solo una lente raffinata di osservazione della realtà. Con questo corso ripercorreremo attraverso una prospettiva globale quelli che sono i temi classici della storia economica: dal mercantilismo, alla rivoluzione industriale, le grandi guerre fino alla fase della globalizzazione attuale e alla crisi economica.

L’obiettivo formativo è di valutare fatti, processi, interpretazioni e approcci differenti rilevanti, per acquisire una visione ampia e stimolare una considerazione critica delle più attuali problematiche economiche.
Su argomenti ritenuti fondamentali, lo scenario storico viene disegnato comparativamente: a) come tradizionale descrizione di fenomeni sistemici o di successioni per fasi e transizioni da un sistema all’altro; b) secondo le tendenze più recenti, all’interno di precisi paradigmi economici, coincidenti con schemi teorici (commercio internazionale, convergenza) integrati con posizioni di mainstream economico.

History doesn’t repeat itself. History is just a refined observation lens of reality.
This course will retrace the steps of the history of economics in a global perspective: mercantilism, the industrial revolution, the world wars, globalization and the financial crisis. Its aim is to evaluate facts, processes, interpretations and different relevant approaches so as to get a wide, critical perspective on the current financial issues.
Essential historic events will be described comparatively:

• traditionally, as systematic phenomena or as facts made of phases and transitions from one system to another;
• contemporarily, as events comprehended in precise financial paradigms coinciding with theoretical schemes (international trade, convergence) and integrated with economical mainstream positions.

Taught by

Maria Carmela Schisani

Tags

Reviews

Start your review of Storia Economica

Never Stop Learning.

Get personalized course recommendations, track subjects and courses with reminders, and more.

Someone learning on their laptop while sitting on the floor.